تاريخ : چهارشنبه 9 فروردین1391 | 1:0 بعد از ظهر | نویسنده : صادقی

در تاریخ سیزدهم دی ماه سال هزار و سیصد و نود، پس از حمد و سپاس الهی و با نام و یاد خدا، جلسه شورای معلمین با موضوع علل افت ریاضی در پایه های بالاتر و با حضور مدیر محترم و کلیه همکاران گرامی آغاز شد. در ابتدای جلسه کلیه همکاران گزارشی از پیگیری موضوعات جلسه قبل در رابطه با تهیه نمونه سوال و فعالیت های مربوط به وبلاگ را عنوان نمودند. در ادامه اهداف ریاضی در دوره ابتدایی توسط اینجانب بیان شد و سپس در مورد علل ضعف دانش آموزان در درس ریاضی، مطالب جمع آوری شده مطرح شد و سایر همکاران نیز دلایلی مانند: حجم زیاد مطالب، تعداد زیاد مفاهیم در پایه ها و شاخه به شاخه بودن مفاهیم مختلف در یک پایه را عنوان نمودند.سپس اصول و مبانی تدریس درس ریاضی بیان شد و یکی از همکاران به دسته بندی دانش آموزان به سه گروه : 1- دست ورز 2- تصویری 3- انتزاعی اشاره نمود و لزوم توجه همکاران به شناسایی توانایی و چگونگی یادگیری دانش آموزان مطرح شد. همچنین یکی از همکاران اعلام نمود که برای دانش آموزانی که درست مفاهیم را یاد نگرفته اند باید دوباره از روش عینی و به صورت مجسم استفاده شود. سپس مطالبی در مورد معیارهای ارزشیابی درس ریاضی به منظور تثبیت و تعمیق آن بیان شد.

در ادامه به آموزش تعدادی از مفاهیم ریاضی که به صورت موفق در کلاسها اجرا شده اشاره شد مانند: آموزش مساحت ها در پایه پنجم به صورت عملی و کاربردی در گروهها. سپس همکاران در مورد نمونه تدریسهای مفاهیم مختلف ریاضی مطالبی را ایراد نمودند. در ادامه جلسه در مورد راههای علاقمندی دانش اموزان به ریاضی بحث و تبادل نظر شد و روشهایی مانند: شعرخوانی در مفهوم جابجایی ضرب و یا نمایشی در مفهوم های جمع و تفریق با انتقال به صورت گذرا توضیحاتی داده شد. سپس به چالش های یادگیری سنتی پرداخته شد و همچنین لزوم استفاده از وسایل کمک آموزشی مناسب و روشهای نوین تدریس ریاضی یادآوری شد و توضیحاتی در مورد موضوعات مختلف به صورت موردی و کاربردی توسط همکاران داده شد.

ارائه راهکارهای عملی:

1-   ایجاد کلاس ریاضی در مدرسه با کلیه امکانات و تزیین و رنگ آمیزی آن با اشکال هندسی

2-   همکاران ملزم به مطالعه مجلات رشد آموزش ریاضی و کتابهایی مانند: اهداف آموزش ریاضی (علیرضا طالب زاده و زهرا گویا)، نقش فعالیتهای فوق برنامه (علی شعاری نژاد)، یادگیری فعال (فروغ تن ساز)، مجموعه رویه های آموزشی بهبود بخشی دستاوردهای شاگردان در ریاضیات (از دفتر همکاریهای علمی بین المللی)، راه نبوغ (مهدی         قراچه داغی) و ... شدند.

3-   استفاده معلم از روشهای نوین آموزش مانند: داستان گویی، آموزش به روش هوش منطقی برای آموزش اعداد، استفاده از فلسفه برای کودکان به منظور استدلال کردن، استفاده از بازیهای مختلف مرتبط با موضوع مورد نظر، استفاده از زبان طبیعت و استفاده از نقاشی و رسم و تهیه کاردستی،

4-   تلفیق ریاضی با هنر و یا سایر دروس دیگر بمنظور جذابیت بیشتر و استفاده کاربردی از مفاهیم مختلف ریاضی در زندگی روزمره

5-   استفاده از وسایل کمک آموزشی مناسب  و متناسب با مفهوم مورد نظر

6-   به چالش کشیدن ذهن دانش آموزبرای کشف مفاهیم مختلف

7-   شرکت در کلاسهای تقویتی به منظور بالابردن مهارت ها

8-   استفاده از اولیا جهت بهبود پیشرفت ریاضی دانش آموزان ضعیف تر و تأکید بر نظارت والدین برتکالیف دانش آموزان و فعالیتهای یادگیری آنان.

 


برچسب‌ها: علل افت ریاضی در پایه های بالاتر